نقش زنبوردار در جلوگیری از گرسنگی کلنی ها


 

زنبورها به طور قابل توجهی انعطاف پذیر هستند. از گرم تا سرد و در طول فصول، زنبورها تقریباً با آب و هوای اقلیم های مختلف سازگار هستند. اما وقتی جمعیت آنها به ده ها هزار زنبور می رسد، نیازهای یک کلنی قابل توجه می شود. البته زنبورها این نیاز را درک می‌کنند و در طول ماه‌های گرمتر ، منابع مورد نیاز خود را جمع‌آوری و ذخیره می‌کنند تا شانس زنده مانی  خود را برای گذراندن زمستان طولانی افزایش دهند.

در حالت ایده‌آل در حالی که ممکن است در اواسط زمستان منابع بیرون از کندو تیره و تار باشد، در داخل کندو زنبورهای سالم با منابع مورد نیاز مانند عسل و گرده ذخیره شده در حال زمستان گذرانی هستند. اما این وضعیت نمی تواند همیشه صادق باشدد. کلنی های جدید، آب و هوای تابستانی کمتر از ایده‌آل، یا کلنی ‌های تحت استرس، همگی می‌توانند در طول سال نیازمند کمک باشند.

در حالی که نیاز به منابع ذخیره شده در زمستان و اوایل بهار بیشتر خواهد بود، اما آماده سازی برای این زمان از اواخر تابستان تا پاییز آغاز می شود. وظیفه زنبوردار در این مدت (علاوه بر درمان واروآ و سایر وظایف) این است که مطمئن شود کلنی منابع ذخیره شده کافی  عسل و گرده را برای گذراندن زمستان دارد. این حصول اطمینان شامل بازرسی و نظارت بر منابع موجود در کندو، باقی ماندن مقدار کافی عسل در صورت انتخاب برای برداشت عسل، و تصمیم گیری در مورد نیاز به تغذیه زنبورهای شما است.

نیازهای کندو بسته به منطقه، نوع زنبور و محل کندوی شما متفاوت است، با این حال در شمال امریکا تا 40 کیلو گرم عسل ذخیره شده همراه با ذخایر فراوان گرده پیشنهاد می شود. برخی از زنبورداران کل کندوی خود را وزن می کنند، در حالی که برخی دیگر با بازرسی تعیین می کنند که آیا یک کندو "ایده ال" یا "سبک" است.

صرف نظر از روش ترجیحی شما، رفتن به زمستان با ذخیره های کافی فقط کار را برای زنبورها و زنبوردار آسان می کند. اگر زنبورهای شما ذخایر کافی ندارند، تغذیه با شربت شکر 2:1 (2 قسمت شکر به 1 قسمت آب) که آب کمتری برای تبخیر دارد، در این مدت تا زمان آماده شدن کندو و آماده شدن برای زمستان پیشنهاد می شود.

مدیریت تغذیه ای در زمستان
در فصل زمستان هوا برای تغذیه شربت شکر خیلی سرد است و یک خمیر شیرین یا حتی شکر ساده (که می تواند به جذب رطوبت اضافی نیز کمک کند) ترجیح داده می شود. علاوه بر این آخرین کاری که می‌خواهید در یک روز سرد زمستانی (به خاطر زنبورهایتان) انجام دهید این است که یک کندو را باز کنید و اجازه دهید گرمای خوشه از کندو خارج شود. به این ترتیب مشخص میشود که آیا در حالت ایده آل، کندوی خود را برای این زمان در بهار گذشته آماده کرده اید یا خیر.

کندوی مستطیلی شکل لانگستروت دقیقاً با شکل کروی خوشه زنبورهای زمستانی مطابقت ندارد، بنابراین یک خوشه نمی تواند از تمام عسل ذخیره شده در گوشه های کندو استفاده کند. به همین دلیل بهتر است نیازهای زنبورهای خود را بیش از حد برآورد کنید و به همین دلیل ایده خوبی است که خوراک مکمل را نیز در نظر بگیرید

.

مدیریت تغذیه ای در بهار
شاید نقطه اصلی سال، اوایل بهار زمانی است که بسیاری از کلنی ها به سادگی غذای خود را مصرف می کنند. به محض اینکه آب و هوا اجازه داد (یک روز آفتابی خوب با درجه حرارت متوسط) یک زنبوردار باید به سرعت ظرف های غذای مکمل را بررسی و دوباره پر کند، یا اگر زنبورهای خود را فقط با عسل زمستان گذرانی کرده‌اید، در این مدت غذای مکمل اضافه کنید. در بهار کلنی شروع به آماده شدن برای فصل آینده می کند و به سرعت گسترش می یابد.

این زمانی است که پروتئین به شکل گرده یا مکمل ها می تواند برای کلنی مفید باشد. فقط توجه داشته باشید هنگامی که پرورش مولد از طریق مکمل ها یا جایگزین های گرده آغاز می شود، تا زمانی که گرده طبیعی به مقدار کافی وارد کندو شود، زنبورها نیاز به پروتئین خواهند داشت.

مدیریت تغذیه ای در تابستان
تابستان زمانی است که یک کندوی زنبور سالم با قدرت کامل کار می کند و امیدواریم همه آنچه را که برای اواخر پاییز و ماه های زمستانی آینده نیاز دارند جمع آوری کند. در طول این مدت تغذیه مکمل معمولاً ضروری نیست، و در صورتی که ورودی شهد فوق‌العاده ای جریان داشته باشد، باید از آن اجتناب کنید.

در حالی که تابستان ممکن است زمان تغذیه تکمیلی نباشد، زنبوردار از سایر وظایف زنبورداری، مانند نظارت و درمان کنه و اطمینان از اینکه کندو فضای کافی برای ذخیره تمام شهدهایی را که امیدواریم وارد می‌کند دارد، آزاد نیست. فصل تابستان رو به پایان است و هر قاب عسل فوق العاده ای بیرون کشیده شده است، زمان آن رسیده که کندوهای خود را برای زمستان آماده کنید و ارزیابی کنید که آیا دوباره به تغذیه تکمیلی نیاز است یا خیر.

چه چیزی را تغذیه کنیم
شربت قند رایج ترین خوراکی است که زنبوردار از آن استفاده می کند. قرار دادن شانه جدید برای زنبورهایی که با شربت تغذیه می شوند، می تواند تحریک کننده باشد و این شربت می تواند توسط زنبورها در شانه موجود ذخیره شده و برای انرژی در زمستان استفاده شود. به طور کلی زنبورداران از شربت شکر 1:1 (یعنی 1 قسمت شکر به 1 قسمت آب) در بهار و از شربت "سنگین تر" 2:1 (2 قسمت شکر به 1 قسمت آب) در پاییز استفاده می کنند.

در زمستان از شکر خشک یا خمیر شیرین استفاده می شود. به راحتی یک زنبوردار می تواند از وزن یا حجم استفاده کند و در مورد شربت شکر به مخلوط مناسب نزدیک شود. شربت با حرارت دادن و گرم کردن ( اما هرگز جوشاندن یا سوزانده نشود ) مخلوط درست می شود. دماسنج همراه با هم زدن مکرر در اینجا مفید است.

برای مکمل‌های پروتئینی، گرده‌های تجاری یا جایگزین‌های آن (یک جایگزین حاوی گرده طبیعی نیست) در دسترس زنبورداران است. بسته ها را می توان در بالای قاب ها قرار داد. از طرف دیگر، مخلوط‌های خشک نیز در دسترس هستند که در صورت استفاده از نوع مناسب تغذیه، می‌توانند به صورت باز یا در داخل کندو تغذیه شوند. این مکمل های خشک برای آن دسته از زنبوردارانی که مایل به تهیه کیک گرده خود در خانه هستند نیز مفید است.

به طور کلی تغذیه تکمیلی برای ایجاد تعادل کلنی بسیار مهم است. یک کندوی جدید بدون شانه عسل را بیش از حد تغذیه کنید . تغذیه یک کلنی ضعیف در پاییز می تواند آن کندو را برای زمستان سخت و اوایل بهار پیش رو آماده کند. و اگر چند کندو دارید، باید از قبل می دانسته باشید که نیاز هر کندو متفاوت است و باید جداگانه ارزیابی شود.در نهایت تامین تغذیه به زنبوردارها و تجربه آنها بستگی دارد که این تعادل را در جایی که منابع داخل کندو مشخص میکند، برقرار کنند.